Table of Contents Table of Contents
Previous Page  8 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 20 Next Page
Page Background

8

Sikkerhet i fokus

på Follobaneprosjektet

Administrasjonsleder hos KIS

KOMPETANSE AS, Laila Wærp har i en

periode hatt eget kontor hos kunden,

slik at hun raskt og effektivt har kunnet

administrere kursbookingen.

– Det har vært en spennende og hektisk

tid. Det er jo en god del som skal klaffe

når hele 700 ansatte fra Acciona Ghella

Joint Venture skal gjennom ulike typer

sikkerhetsopplæring, forteller Laila.

Alle kursene er gjennomført med tolk,

en liten porsjon tålmodighet og

mye humor.

nytt fra KIS KOMPETANSE AS

Ansatte fra Acciona Ghella Joint Venture på

praksiskurs hos KIS KOMPETANSE AS i Drammen.

Hele 18 blide spanjoler og italienere og syv trucker

fylte godt opp på utearealene i Drammen.

KIS KOMPETANSE AS på besøk hos Acciona Ghella Joint Venture som bygger tunnelene til Follobanen.

Illustrasjonen viser et tverrsnitt av tunnelen med to adskilte løp. Illustrasjon: © Jernbaneverket.

Da det spansk/italienske Acciona Ghella Joint Venture fikk jobben

med å bygge Nordens lengste jernbanetunnel, var sikkerhet et

viktig aspekt. Vi er stolte av at de valgte KIS KOMPETANSE AS på

sikkerhetsopplæring for alle prosjektets ansatte fra inn- og utland.

Follobanen

Follobaneprosjektet

er Norges største

samferdselsprosjekt.

Det 22 kilometer

lange dobbeltsporet

mellom Oslo

Sentralbanestasjon

og Ski skal i samspill

med Østfoldbanen gi

togpassasjerene en

ny hverdag. Acciona

Ghella Joint Venture

bygger hoveddelen av

den 20 km lange jern-

banetunnelen, som

blir Nordens lengste

når arbeidet er fullført

i løpet av 2021.

Follobanen er den

innerste delen av

InterCity-utbyggingen

sør for Oslo, og det

er Jernbaneverket

som er byggherre.

Arbeidet som Acciona

Ghella Joint Venture

utfører med bygging

av tunnelen med

tunnelboremaski-

ner (TBM) utgjør den

største kontrakten i

prosjektet.

Bildet øverst til

venstre viser en av fire

tunnelboremaskiner

(TBM) som brukes i

prosjektet for å lage en

komplett og vanntett

tunnel i en operasjon.