Page 4 - kisnytt211

This is a SEO version of kisnytt211. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »
4
Kranbransjen fra
70-tallet og frem til i dag
nytt fra KIS NORD
Gjennom Arnt Wallervands (65) yrkeskarriere kan vi følge utviklin-
gen i kranbransjen fra 70-tallet og frem til i dag.
Etter en del år til sjøs tok Arnt "Skips-
elektrikeren" i 1971 og startet ved en
tilfeldighet krankarrieren året etter. På
den tiden var det øverste ansvarlige i av-
delingen som formelt ble godkjent som
sakkyndig person. Ofte en kontormann
som ikke hadde peiling på kraner.
Da “Verneregel nr. 16” kom i 1974 ble
det strengere krav til sikkerhet innen
kran og løft. Kontroll og sertifsering ble
påbudt og Arnt var på den tiden eneste
godkjente kontrollør i området fra Møre
og nordover. Ruta tok ca tre måneder
og det var ingen ni til fre jobb akkurat.
Jobb om dagen og kjøring om kvelden.
I 1987 deltok han på første sakkyn-
digkurs på Bleker og ble personlig
godkjent som Sakkyndig Person av
Arbeidstilsynet i 1988. Da “Sakkyndig
Virksomhet” iht. Forskrift 555 startet for
alvor i 2001, ble Arnt godkjent innen de
feste av kranbransjens fagområder.
Ved juletider i 2004 kontaktet Arnt
KIS NORD for å kjøpe deler, og spurte
samtidig om de trengte tårnkranmann.
Svaret var jaaaaa! Arnt begynte i KIS
NORD avd. Trondheim i 2005. Her er
han den dag i dag og deler gjerne sin
solide kompetanse og lange erfaring
med den nye KIS generasjonen.
Jobber jeg
husker godt
Kjempekran
i Tsjekkia
– I 1992 var jeg mon-
tasjesjef på en kjem-
pekran som ble kjøpt i
Tsjekkia. Det måtte 33
jernbanevogner og tre
spesialtrailere til for å
transportere tårnkra-
nen fra Tsjekkia via
Polen til Haugesund,
forteller Arnt Waller-
vand. Etter tre måne-
ders jobb ble kranen
montert i Haugesund.
Verdens største
tårnkran
– I 1996 var jeg mon-
tasjesjef på K10000,
verdens største skin-
negående tårnkran
(bildet). Kranen hadde
aldri vært montert før,
men blitt liggende 9 år
i Russland pga
Tsjernobyl-ulykken.
Overhalingen ble utført
på Krøllfabrikken i
Danmark, og det ble
stilt meget høye krav til
sikkerhet, sier Arnt.
Spennende tur til
Den Persiske Gulf
– I 2003 var jeg i
Dubai og reparerte en
Linkbelt "mobilkran"
fastsveiset på en
oljeplattform (400 kg
deler). Jeg bodde på
det fneste hotellet jeg
har sett og føy med
det største fyet noen-
sinne, avslutter Arnt.
Bilde 1
(t.v.)
:
Arnt
i arbeidskurv 100
meter over bakken
på K 10000 i 1996.
Bilde 2
(t.h.)
:
Høyt henger'n men
Arnt er like blid.
Her utfører han
service på blokk til
bomløft på Peiner
VM 2000 i Hauge-
sund i 2000 ca 110
meter over bakken.
Bilde 3
(øverst, i
venstre hjørne)
:
K10000 – verdens
største tårnkran i
1996.